Vivian in gesprek met Tassenontwerpster Hester van Eeghen

‘Een tas van een vrouw is spannend’
uit het online magazine www.kunstzinnig.nl
Hester van Eeghen heeft vanaf 30 augustus 2008 een overzichtstentoonstelling in het Tassenmuseum. Tassenontwerpster Vivian Verheijen spreekt met de koningin van de damestas.  Die inmiddels ook schoenen maakt!

Tekst: Vivian Verheijen tassen ontwerpster / eigenaar OSCI atelier
Fotografie: Peter Dreuning



Ze maakt tassen waar kleur, vorm en functie samenkomen. Gemaakt van de beste leersoorten, met een verrassende binnenkant. Je hoeft niet eens goed te kijken om te zien dat de kwaliteit en originaliteit ervan af spatten. Bij het aanschouwen van haar tassen wil je maar één ding: zelf een van die prachtige tassen passen, voelen, bekijken en hebben.Aan elk detail is heel doordacht gewerkt en veel aandacht besteed. Hester van Eeghen is dan ook een een vakvrouw pur sang.

Vooruitlopend op haar tentoonstelling 'Een juweel van een tas' sprak ik met deze boeiende vrouw. De tentoonstelling bevat een overzicht van haar collecties de afgelopen 20 jaar. Daarnaast zijn er nog  24 unica, die worden geveild bij Sotheby’s. De opbrengst hiervan gaat naar haar Stichting 'Hester van Eeghen Leather Design'. Deze stichting is opgericht om het leerambacht in Nederland te steunen en onder de aandacht te brengen. Ter gelegenheid van de expositie verschijnt een fotoboek over haar werk.

Ook Hester van Eeghen-schoenen
We ontmoeten elkaar in de winkel aan de Hartenstraat 37 in Amsterdam. Samen blikken we terug naar waar het allemaal begon. Op nr 1 is ze haar eerste winkel annex atelier gestart, een piepklein pandje in een van de welbekende 9 straatjes. Een plek waar nog een authentiek Amsterdams sfeertje hangt.
Inmiddels bezit ze ook nr 37 waar ze haar tassen verkoopt. Op nr 1 vind je nu namelijk schoenen van Hester van Eeghen.

Al tijdens haar studie Nederlands en rechten kocht ze op de Zeedijk stukjes leer per ons. Het was de geur, kleur en structuur van het materiaal dat maakte dat ze er verliefd op werd. Kleine lapjes die jarenlang ergens op haar bureau hebben gelegen.

Achteraf kun je stellen dat er toen al een duidelijk doel was - alleen nog zonder de vorm. Gelukkig is die vorm de jaren erna helemaal duidelijk geworden.

Als ze maar tassen kon maken…
Na haar studie ging ze tassen maken. Al snel kreeg ze positieve reacties. Het ging zelfs zo goed dat toen ze de mogelijkheid kreeg om Hartenstraat nr 1 te huren de rekensom simpel was: als ik een x aantal tassen verkoop dan is het haalbaar! Als ze maar tassen kon maken, dacht ze. En bovendien had ze verder niet zoveel nodig.

Ze durfde het aan en begon. Haar tassen verkochten, het idee werkte: boven tassen verkopen en beneden maken. Dat ze met haar liefde voor leer tassen wilde maken was inmiddels overduidelijk en doordat ze gestaag groeide en met veel doorzettingsvermogen en passie werkte, verliepen de jaren die volgden  in een groeiende cadans.

De winkel bleef maar het atelier beneden werd te klein en voor leer moet je toch in Brabant zijn. Ze verhuisde haar atelier naar Brabant.

Voordat we plaats nemen op het terras van restaurant Van Harte om ons gesprek voort te zetten lopen we even door de straat. Ze vertelt over de winkels die er toen ook al zaten, het is nog steeds een vertrouwd winkelbeeld.

Glimmertjes in haar ogen
Ze is niet alleen trouw aan haar product maar ook aan de twaalf mensen met wie ze werkt. En: aan de inmiddels negen ateliers die voor haar werken. Ze heeft met iedereen door de jaren een persoonlijke band opgebouwd, in binnen- en buitenland.
Hester komt vriendelijk over. Met een open blik kijkt ze je aan. Ze oogt jong, en praat aan één stuk gepassioneerd over haar werk. Ze praat ook met haar handen en je ziet glimmertjes in haar ogen als ze vertelt over haar tassen. Hester en haar tassen zijn één.

Door het werk van haar man komt ze in de gelegenheid om voor een aantal jaren mee te gaan naar eerst Milaan en daarna Londen. Voor haar werk een uitdaging. Milaan is zoals ze zelf zegt: de Tuin van Eden. Inmiddels worden haar tassen in de allerbeste ateliers gemaakt. Daar waar ook de tassen van top-labels gemaakt worden - gek genoeg gaan die tassen over de toonbank voor minimaal het 5-voudige van een ‘Hester van Eeghen’-tas!

Museum of Modern Art
Het is allemaal handwerk, een ambacht dat gekoesterd moet worden, vindt ze zelf. Dat haar werk ook buiten Nederland wordt opgepikt en gewaardeerd blijkt wel als musea zoals o.a Museum of Modern Art in New York werk van haar aankoopt. Na Milaan volgde ze haar man naar Londen.

Daar gaat ze in de leer bij gerenommeerde schoenateliers om zich daar het vak eigen te maken. Resultaat: een schoenencollectie.
Haar schoenencollectie sluit aan bij haar tassen - veel kleur en oog voor detail, zowel voor mannen als vrouwen. Hester zoekt haar weg daar waar ze is en benut haar momenten. Praktischer kan naar mijn idee niet.

Een tas is een deel van je leven
Voor de Nederlandse vrouw heeft ze veel betekend. In haar begintijd droegen we alleen nog maar een bruine, blauwe of zwarte tas en die moest overal bij passen. Mede door de tassen van Hester van Eeghen hebben we geleerd dat een tas meer is dan alleen een gebruiksvoorwerp. Een tas als deel van je leven, iets waar je je aan gaat hechten. Een tas die kleur bekent. En zoals ze zelf zegt: "De tas van een vrouw is heel persoonlijk, niet alleen in haar keuze als ook aan de geheimen die ze met zich mee draagt in haar tas. Een tas is spannend."
Haar moeder zei altijd : "Pak mijn tas maar even, dan haal ik het eruit," en nooit: "Pak maar uit mijn tas." Een wezenlijk verschil.

Nuttig en nuchter, maar ook passie en geheimen
Geheime vakjes vind je dan ook in alle tassen van Hester van Eeghen.
En zo kom ik het komende uur dat ik in gesprek ben met Hester meer praktische kanten van haar tegen - het zit gewoon in haar genen. Ze vertelt het allemaal heel naturel, vanuit een voor haar volkomen vanzelfsprekendheid. Dat is haar kracht en diepere drijfveer waar ze aan trouw is gebleven. Haar rode draad: nuchter, aanpakken, consequent, passie, liefde, kwaliteit en humor.

We bestellen een cappuccino en praten. Peter (de fotograaf) maakt geheel onopvallend kiekjes en we hoeven gelukkig niet te poseren. Praten over tassen is ook mijn passie. Ze vertelt dat onlangs een man in haar winkel was die zei dat de tas die hij 20 jaar geleden bij haar had laten maken nu echt op was. En ze wist nog precies wie het was. "Hij bestelde een tas bij me toen ik net met mijn winkel was begonnen, heel spannend allemaal en ik was zo blij dat ik er een mocht maken dat ik vergat een goede prijs te berekenen. Toen hij de tas op kwam halen gaf ik een prijs van 35,00 gulden waarop hij verontwaardigd reageerde en ik schrok daar zo van dat ik gelijk 10,00 gulden zakte in mijn prijs. Alleen betekende zijn verbazing 'zo weinig' en gaf hij er toch 45,00 gulden voor."

Deze herinneringen zijn haar dierbaar. De klant is tevreden en ze heeft inmiddels beter leren calculeren. Hoewel het altijd een spanningsveld blijft. Keuzes maken in kwaliteit waar ze niet aan wil tornen. En er gaat veel handwerk en tijd in zitten. Iets waar veel klanten niet bij stil staan of geen idee van hebben.

Ze ziet een handvat in een scharnier
Bij het ontwerpen van een tas laat ze zich inspireren door onder andere architectuur. Het zijn uitvindingen. Zo kan ze geïnspireerd raken door het onderstel van een schragentafel en zet een scharnier haar aan het denken om dit in een handvat van een tas te verwerken. Ze heeft in haar leven op vele manieren haar creativiteit geuit. Zo ook bij het ontwerpen van decors. Ze kijkt naar verhoudingen en constructies. Het model geïnspireerd door het scharnier van een schragentafel. dat ontstaat terwijl ze aan die tafel zit en dan naar beneden kijkt. Haar oog onderzoekt hoe het scharnier werkt, in haar hoofd ontstaat een idee van een tas, een idee dat later uitgewerkt gaat worden. Een handvat en sluiting ineen van metaal, die door middel van een klik open en dicht gaat. Met eronder hangend een soort theemutsje van een tas gemaakt van prachtig leer met een vonkel. Een ander ontwerp doet denken aan de oude dokterstas - alleen dan wel met een verrassende vernieuwde sluiting en vernieuwend in haar materiaalkeuze.

Er zijn klanten die elk jaar hun tas willen laten poetsen
Haar ontwerpen zijn blijvend. En hoewel ze in kleine series worden gemaakt komt het ook voor dat er jaren later nog steeds of weer vraag naar is. Dan kan er zomaar weer een nieuwe serie worden gemaakt. Zo kwam er een klant die vroeg naar een tas die ze jaren geleden had gezien en of deze er nog was. Hester gaat dan zo ver dit model weer te produceren, om aan de wens van de klant te voldoen. Dat is ook zo in haar service. Er zijn klanten die elk jaar hun tas willen laten poetsen - ook dat kan bij Hester van Eeghen.

De  tentoonstelling 'Een juweel van een tas' is een ode aan haar werk.
"Bij bezoeken aan musea raakte ik geïnspireerd door de vele voorwerpen die vaak speciaal voor de edelen en welgestelden zijn gemaakt. Prachtige kunstwerken, unica, met daarin bijzondere edelstenen verwerkt. Zoiets wil ik ook met de 24 unica."

Juwelen op tassen dus. Ze zocht samenwerking met goud- en edelsmid Jurien Schiff en ontwierp letterlijk ‘juwelen van tassen’. De tas krijgt als het ware een kroon in de vorm van een ring, verwerkt in een sluiting die ook echt als sierraad gedragen kan worden. Ook zijn er oorbellen die aan de rits van een tas hangen als grijpertjes maar ook zelfstandig gedragen kunnen worden. Een prachtige vondst vind ik zelf.

Geld inzamelen voor het ambacht
Hester wil met de veiling veel geld inzamelen voor haar Stichting "Hester van Eeghen Leather and Design". De Stichting staat voor het behoud van het ambacht in Nederland en moet een platvorm bieden voor nieuw talent. De Stichting heeft ze zelf 10 jaar geleden opgericht omdat door de hoge lonen en milieuwetgeving het ambacht en vakmanschap hier langzaam leek te verdwijnen. De Stichting  brengt beginnende ontwerpers en ambachtslieden die nog actief zijn met elkaar in contact. Onder andere door een database met alle adressen in de leerbranche. Ook organiseert de Stichting tentoonstellingen en een driejaarlijkse wedstrijd voor beginnende ontwerpers. De winnaars van de wedstrijden mogen hun ontwerp in dertigvoud laten produceren door een vakman.

Ze ziet zichzelf nog jaren voortgaan. Al blijft hard werken, ze krijgt het niet cadeau. Groter worden brengt ook een zorg met zich mee. De ateliers aan het werk houden, en naast haar inmiddels twaalf medewerkers zijn er ook vier agenten die haar tassen in binnen- en buitenland verkopen. Dat betekent naast creatief ontwerpen ook veel regelen. Gelukkig heeft ze Fréderique die haar veel uit handen neemt. En gelijk daar achteraan: "En alle anderen".

Terug in de winkel bekijk ik de benedenverdieping van nr 37 - heel efficiënt ingedeeld zoals je van haar zou verwachten. Achterin een ingenieuze archiefkast op wielen. Door te draaien kunnen de verschillende stellingen verschuiven zodat je heel veel voorraad kwijt kunt op een paar vierkanten meter. Het is op dit moment overvol. Er zijn veel leveringen en bestellingen voor winkels in binnen- en buitenland. Iedere levering ondergaat een inspectie voordat deze wordt verstuurd. En dat gebeurt allemaal in de kelder waar ook nog kleine reparaties plaatsvinden en verpakkingsmaterialen liggen.


INFORMATIE
Het Boek: als de binnenkant van de tas
Tijdens de tentoonstelling verchijnt een fotoboek met een totaal-overzicht van haar werk. Een must have voor al haar fans. Zo'n boek samenstellen is iets dat veel tijd in beslag neemt. Als kind was ze al verrukt van pop-ups in boeken. Zo is ze zelf op zoek gegaan naar een wereldbekende pop-up artiest en heeft ze hem een mail gestuurd met haar wens en idee. In november 2008 is het boek er voor iedereen. Ik kijk uit naar de verrassingen in het boek en zie het als de binnenkant van haar tassen, vol met spannende ontdekkingen en geheimen.
Tassenmuseum, Juweel van een tas:
Vanaf 30 augustus t/m  7 november  Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam, Herengracht 573. 20 jaar Hester van Eeghen. Heb je meer te besteden of wil je geld uitgeven aan een goed doel, ga dan naar Sotheby's in Amsterdam en breng een bod uit op een van de 24 unica's.
Info: www.tassenmuseum.nl
In het Tassenmuseum zijn tassen te koop van diverse moderne tassenontwerpers, uiteraard ook Hester van Eeghen.

Veiling unica's bij Sotheby's
De 24 unica's, met richtprijzen tussen de vierhonderd tot tweeduizend euro, worden zondag 9 november 2008 vanaf 18.00 uur geveild bij Sotheby's in Amsterdam. De veilingmeester is Albertine Verlinde. De kijkdagen bij Sotheby's zijn van 7 tot 9 november. De gehele opbrengst van de veiling gaat naar de Stichting Hester van Eeghen Leather Design.
www.hestervaneeghen.com

  • Mijn webwinkel
  • Osci Atelier

Telefoon nummer

024-4200522

info@osci-atelier.nl

 

© 2007 - 2017 OSCI Tassen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.